Od czego zaczynać Employee Advocacy

Jak wyszukiwać ambasadorów marki pracodawcy?

marka pracodawcy angażowanie pracowników

Employer Branding z ambasadorami/adwokatami marki (pracownikami).

Pracownicy są najlepszymi brand herosami, bohaterami marki pracodawcy. Dlaczego? Bo kandydaci wierzą w historie pracowników, one są autentyczne, budują wiarygodność pracodawcy. (O storytellingu w marketingu pracodawcy możesz też przeczytać tutaj)

Jak zaangażować pracowników w promocję marki pracodawcy? Oto kilka kroków w kierunku budowania tzw. Employee Advocacy.

Krok pierwszy: Kto już jest "nienazwanym" ambasadorem marki pracodawcy?

1.Zidentyfikuj nieformalnych ambasadorów marki. Kto najczęściej wypowiada się (dobrze) o firmie? Zanim będziesz powoływał i poszukiwał może tacy ambasadorzy już są w organizacji? Tylko jeszcze nienazwani? Warto się zastanowić kto znany jest z tego, że chwali organizację, jest dumny z pracy, cieszą go benefity, rekomenduje znajomym ogłoszenia? Kto najwięcej lajkuje i udostępnia posty firmy w social media? Kto regularnie czytuje newslettery wewnętrzne, a na wyjazdach integracyjnych i szkoleniowych chętnie przejmuje dowodzenie grupą? (statystyki otwarcia newsletterów są dostępne jeśli korzystasz z systemu do wysyłki mailingu)

Krok drugi: Jakich Ambasadorów i w których obszarach organizacja potrzebuje do realizacji celów komunikacyjnych, rekrutacyjnych?

2. Określ jakich Ambasadorów potrzebujesz. Biorąc pod uwagę co chcesz komunikować i do kogo wytypuj jakich ambasadorów szukasz. Jeśli prowadzisz intensywną rekrutację studentów na praktyki, odpowiedz na pytanie kogo studenci będą chcieli posłuchać? Czyja opinia jest dla nich ważna? Czego chcą się o firmie dowiedzieć? Co może ich w firmie zainteresować i kto na ich pytania odpowie najlepiej. Może to być stażysta, który już u Was pracuje, bo wypadnie wiarygodnie ze swoją historią. A może Prezes, który w arcyciekawy sposób określi misję i wizję firmy w przyszłości? Kto najlepiej opowie kandydatom o firmie, czyje opowieści zachęcą do aplikowania? A może inżynier produkcji, zarażający swoją pasją do innowacji?

Krok trzeci: Konsultacje i ustalenia z menedżerami. Wewnętrzne poszukiwania odpowiednich kandydatów

3. Porozmawiaj z szefami działów, w których szukasz ambasadora. Skonfrontuj swoje pomysły na działania i kandydatury na ambasadorów.  Zastanówcie się wspólnie kogo potrzebujemy zrekrutować z obecnych pracowników do tej roli. Na tym etapie prezentuj osoby, które już są nienazwanymi ambasadorami marki (patrz pkt.1). Oni już “są” w tej roli. Aby ułatwić im przyszłe zaangażowanie w temat employer brandingu uzyskaj zgodę bezpośredniego przełożonego. To wyróżnienie dla pracownika, okazja do pokazania, że mu ufamy i doceniamy. Przełożeni powinni aktywnie wspierać proces doceniania ambasadorów. Wiedzieć o szczególnej roli jaką będą pełnić np. podczas targów pracy lub w komunikacji z kandydatami (ile zajmie im to czasu).

Krok czwarty: Określ rolę Ambasadora, nazwij oczekiwania i cele funkcji. Przygotuj pracowników do realizacji Employee Advocacy

4. Określ rolę ambasadora, przygotuj propozycję benefitów oraz przygotuj pracownika do tej roli. Przygotowanie i benefity dla ambasadorów mogą obejmować np. szkolenie z personal brandingu w social media, profesjonalną sesję zdjęciową na Linkedin, zaproszenie do napisania scenariusza do firmowego video, lunch z Prezesem, zaproszenie na strategiczną dyskusję dotyczącą kierunków rozwoju firmy, wsparcie w stworzeniu profesjonalnego profilu na Linkedin, kurs pisania, nauka prezentacji, nowy telefon do nagrywania filmów z miejsca pracy? (jest dużo benefitów typu win-win).

pracownicy opinie o pracodawcy

Krok piąty: Skorzystaj z pomysłów ambasadorów, nie narzucaj działań. Otwórz się na nowe możliwości.

5. Inspiruj i Angażuj! Zaproś pracowników ambasadorów do współtworzenia. Przekaż (dobrze sprawdzi się forma warsztatowa) kierunki strategiczne dla firmy, strategię komunikacji. Zaangażuj ambasadorów w proces projektowania i obmyślania działań, które możecie zrobić dla budowania marki pracodawcy.  Poprzez warsztaty moderowane możesz uzyskać sporo pomysłów, oraz zbudować konkretne plany wdrożeniowe kolejnych działań.

Krok szósty: Idź do przodu.

6. Nie cofaj się. Jeśli już masz zaangażowanych i gotowych do działania pracowników nie przekładaj podejmowania decyzji, nie powstrzymuj ich (zapał nie tylko opadnie, ale zamieni się we frustrację). Doceniaj entuzjazm, pielęgnuj zaangażowanie. Nie bój się eksperymentów z formami video, z social media, pozwól marce na autentyczność. Tego oczekują od nas kandydaci, tego oczekują od nas pracownicy. Czasem warto zaryzykować, aby wydobyć drzemiący w pracownikach potencjał. Potencjał do bycia autentycznym i wiarygodnym ambasadorem marki pracodawcy.

pracownicy w marketingu rekrutacyjnym są autentyczni

Zainteresował Cię ten wpis? Chcesz utrzymywać ze mną kontakt?

Zapraszam do obserwowania mnie na Linkedin oraz do polubienia mojego Fanpage'a.

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *